Einstein and Buddha: The Parallel Sayings

Lộng Ngọc
25-08-05, 14:38
Có cuốn sách này em nghe người bạn giới thiệu là rất hay mà chưa được đọc bao giờ. Mọi người cho em hỏi có ai có ebook hay có biết ở VN mình đã có ai dịch và bán sách chưa ạ? Em cảm ơn nhé.
vnsea
25-08-05, 15:36
Tớ nghĩ là đại khái chắc cũng gần giống cuốn "Cái vô hạn trong lòng bàn tay" của bác Trịnh Xuân Thuận, phân tích các điểm tương đồng giữa Phật học và Vật lý học hiện đại.
Lộng Ngọc
25-08-05, 17:34
Dạ phải rồi đấy ạ, chính xác là như thế, cơ mà em các bác muốn xin ebook để đọc tận mắt ạ. :) Nghe nói hay lắm ạ, lắm lắm í ạ.
longcuchuoi
01-09-05, 09:14
Bạn Ngọc tìm cuốn Lưới Trời Ai Dệt của bác Nguyễn Tường Bách đọc trước đi, cũng kiểu kiểu như thế đấy.
nkali
01-09-05, 14:12
Lộng Ngọc kiếm cuốn "Le Moine et le Philosophe - Le Bouddhisme aujourd'hui" của Jean-Francois Revel và Matthieu Ricard.

Đối thoại hi hữu và tuyệt vời giữa người cha triết gia Pháp và người con tăng sĩ-khoa học gia, về ý nghĩa của cuộc đời và sự đối diện của Phật giáo Đông phương và nền văn minh Tây phương.
Lộng Ngọc
01-09-05, 14:34
Cảm ơn các bác ạ.
nkali, em không biết tiếng Pháp. Thật ra em thích tìm cuốn kia vì nó giải thích Vật lý bằng Phật pháp rồi sau đó lại dùng hiện tượng Vật lý mô tả lại Phật Pháp là cả hai thứ em thích. :)
vnsea
01-09-05, 14:41
Nếu quan tâm đến: "Cái vô hạn trong lòng bàn tay" thì Lộng Ngọc có thể vào đây download, mục Triết học:
http://www.thuvien-ebook.com/forum/
Tớ thấy quyển này hay hơn "Lưới trời ai dệt" của Nguyễn Tường Bách. Tớ chưa đọc quyển Einstein-Buddha nên không so sánh được.
Lộng Ngọc
02-09-05, 01:46
Cảm ơn vnsea thật ra tớ cần cuốn sách kia cơ, vì người bạn rủ tớ thích cuốn kia. Bạn đó giới thiệu cho tớ đọc rồi nhờ mua hộ đấy chứ. Thôi thế này tớ mua vậy. Tại khi trước cứ tiếc tiền quá nên muốn tìm bản ebook, tìm mãi cũng chẳng được nên đã nói không vào TL nữa mà vẫn lặn lội cả bên này với bên Dịch thuật để xin. Cảm ơn vnsea.
ColdHeart
02-09-05, 04:28
Có một vài đoạn đối thoại tớ thấy trên Net, đọc cũng thấy thú vị phết. Quan điểm khoa học và thần học khá rõ ràng, vậy mà vẫn có điểm chung.


1.

According to general relativity, the concept of space detached from any physical content does not exist.
-Einstein

If there is only empty space, with no suns nor planets in it, then space loses its substantiality.
-Buddha


2.

Physical concepts are free creations of the human mind, and are not, however it may seem, uniquely determined by the external world.
-Einstein

All such notions as causation, succession, atoms, primary elements...are all figments of the imagination and manifestations of the mind.
-Buddha


3.

Time and again the passion for understanding has led to the illusion that man is able to comprehend the objective world rationally by pure thought without any empirical foundationsóin short, by metaphysics.
-Einstein

By becoming attached to names and forms, not realising that they have no more basis than the activities of the mind itself, error risesÖand the way to emancipation is blocked.
-Buddha


4.

In our thinking...we attribute to this concept of the bodily object a significance, which is to high degree independent of the sense impression which originally gives rise to it. This is what we mean when we attribute to the bodily object "a real existence." ...By means of such concepts and mental relations between them, we are able to orient ourselves in the labyrinth of sense impressions. These notions and relations...appear to us as stronger and more unalterable than the individual sense experience itself, the character of which as anything other than the result of an illusion or hallucination is never completely guaranteed.
-Einstein

I teach that the multitudinousness of objects have no reality in themselves but are only seen of the mind and, therefore, are of the nature of maya and a dream. ...It is true that in one sense they are seen and discriminated by the senses as individualized objects; but in another sense, because of the absence of any characteristic marks of self-nature, they are not seen but are only imagined. In one sense they are graspable, but in another sense, they are not graspable.
-Buddha


5.

The belief in an external world independent of the perceiving subject is the basis of all natural science. Since, however, sense perception only gives information of this external world or of "physical reality" indirectly, we can only grasp the latter by speculative means. It follows from this that our notions of physical reality can never be final. We must always be ready to change these notionsóthat is to say, the axiomatic basis of physicsóin order to do justice to perceived facts in the most perfect way logically.
-Einstein

While the Tathagata, in his teaching, constantly makes use of conceptions and ideas about them, disciples should keep in mind the unreality of all such conceptions and ideas. They should recall that the Tathagata, in making use of them in explaining the Dharma always uses them in the semblance of a raft that is of use only to cross a river. As the raft is of no further use after the river is crossed, it should be discarded. So these arbitrary conceptions of things and about things should be wholly given up as one attains enlightenment.
-Buddha
cafeteria
05-09-05, 13:04
Các bác đọc luôn Đạo của Vật lý cho trọn bộ.